تبلیغات
قــــافـــــــ و الـــقـــــرآنـــــــ الــــمجیــــــــــد
2- عمل
فصل سوم قسمت دوم
2- عمل
مهمترین مسأله ای كه حافظ قرآن كریم باید به آن توجّه كند این است كه خُــداوند مُتعال با این موفّـقیت بزرگ حُجّت را بر او تمام كرده و حفظ قرآن مسؤولیت او را در عمل به رهنمودهای ارزنده ی این كتاب آسمانی سنگین تر نموده است .
پیامبر اسلام ( ص ) در این باره می فرماید :
‹‹ یَا مَعَاشِــرَ قُـرّاءِ الْـقُرآنِ اتَّـقُـوا اللهَ عَـزَّ وَجَـلَّ فِیمَا حَمَّـلَكُم مِنْ كِتَابِهِ فَاِنّی مَسْـؤولٌ وَ اِنَّـكُم مَسْـؤُولُونَ ، اِنّی مَسْـؤُولٌ عَنْ تَـبْـلِیغِ الرِّسَالَةِ وَ اَمّا اَنْـتُم فََـتَسْاَلوُنَ عَمّا حَمَلتُم مِنْ كِتابِ اللهِ وَ سُنَّتی ›› .
ای گروه قاریان قرآن . از خدا درباره ی آنچه كه از كتابش به شما سپرده ، پروا كنید كه من مسؤولم و شما نیز مسؤولید ، من از رساندن پیام رسالت سؤال می شوم و شما از قرآن و حدیثی كه فرا گرفته اید . الكافی : ج2 / ص 606 / ح 9 و در حدیثی دیگر می فرماید :
‹‹ عُـرِضَت عَلَیَّ الذُّنوُبُ فَــلَم اَرفیها شَـیْـئاً اَعْـظَمَ مِنْ حامِـلِ الْـقُـرآنِ وَ تَارِكِــهِ ›› .
گناهان بر من عرضه شد پس در میان آنها گناهی بزرگ تر از گناه كسی كه حامل قرآن است ولی به آن عمل نمی كند ندیدم . منصف ابن ابی شیبه : ج 7 / ص 163 / ح 4
امام علی ( ع ) نیز به حاملان كتاب خدا چنین توصیه می فرماید :
‹‹ یَا حَـمَلَةَ الْـقُـرآنِ اعمَلوُا بِهِ فَـاِنَّ الْـعَالِمَ مَنْ عَمِلَ بِمَا عَـلِـمَ ، وَ وافَقَ عَمَلُهُ عَلِمَهُ وَسَیكونُ اَقوامٌ یَـحمِلونَ الْـعِلمَ لا یُجَاوِزُ تَـراقِـیَهُم . یُـخَالِفُ سَـریـرَتُهُم عَلانیتَـهُم ، وَ یُـخَالِفُ عَـمَلُهُم عِلـمَهُم ، یَـجلِسُونَ حَـلَـقاً فَـیُـبَاهی بَعْـضُهُم بَعْضاً حَتَّی اِنَّ اَحَدَهُمْ لَیَـغضِبُ عَلَی جَلیسِـهِ حینَ یَجْـلِسُ اِلی غَیـرِهِ وَ یَدَعَهُ ، اُولئِكَ لا تَـصْـعَدُ اَعـمالُهُمْ فِی مَجَالِسِـهِم تِـلْكَ اِلَی اللهِ ›› .
حاملان قرآن به دانش خود عمل كنید كه دانا كسی است كه به آنچه دانست عمل كرد و عملش با علمش موافق است ، بزودی اقوامی بیایند كه دانش را بر دوش كشند ولی از استخوانهای ترقوه شان فراتر نرود ( و در دلشان جای نگیرد ) . عملشان با علمشان مخالف باشد و باطن آنها با ظاهرشان یكی نباشد . دور هم نشینند و بر همدیگر فخر فروشند . تا آنجا كه شخص بر همنشین خود خشم گیرد كه چرا با دیگری می نشیند و او را وا میگذارد . اعمال این جماعت در این گونه مجلسها به سوی خدا بالا نخواهد رفت . كنز العمال : ج 10 / ص 272 / ح 29419
امام علی ( ع ) در این سخن افزون بر این كه حاملان قرآن را به عمل توصیه فرموده به دو نكته ی مهم نیز اشاره كرده است :
نكته ی اوّل: این كه علم حقیقی به قرآن از عمل به آن جدا نیست وحافظ بدون عمل ، به حقیقت قرآن دست نخواهد یافت .
و نكته ی دوّم: پیش بینی آینده ی گروهی از حاملان قرآن است كه با حفظ و حمل كتاب خدا در اُمّت اسلامی شهرت و اعتبار كسب می كنند امّا به دلیل آن كه اهل عمل به قرآن نیستند نزد خُداوند متعال آبرو و اعتباری ندارند .
پیامبر اسلام ( ص ) برای آن كه حافظ قرآن با خطر بی اعتباری نزد فرو فرستنده ی این كتاب آسمانی روبرو نشود به او توصیه می كند كه خود را برای خدا ، به قرآن بیاراید نه برای مردم و خطاب به او می فرماید :
‹‹ یَا حـَامِلَ الْـقُـرآنِ تَـزَیـَّنَ بِـهِ لِلّهِ . یُـزَیـِّنكَ اللهُ بِـهِ وَ لا تَـزَیـَّنَ بِهِ لِلنّاسِ فَـیُشینَكَ اللهُ بِهِ ›› .
ای حافظ قرآن ، خود را برای خدا به قرآن بیارای تا خداوند تو را به آن بیاراید و خود را برای مردم به آن آراسته مكن كه خداوند با آن تو را زشت می كند . الكافی : ج2 / ص 604 / ح 5
خود را برای خدا به قرآن آراستن چیزی جُـز عمل كردن به آن و پیاده كردن رهنمودهای آن در زندگی فردی و اجتماعی نیست كه در این صورت خداوند متعال ظاهر و باطن حافظ را بدان می آراید . در مقابل خود را برای مردم به قرآن آراستن هر چند موجب آبرو و اعتبار موقت او می گردد . اما چهره ی باطنی حافظ را زشت و عزت و اعتبار جاوید را از وی سلب می كند .




طبقه بندی: برکت های حفظ قرآن،

طراحی پوسته از : ایران نقش (طراحی قالب وبلاگهای پارسی)
تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به قــــافـــــــ و الـــقـــــرآنـــــــ الــــمجیــــــــــد - 2- عمل می باشد.